Vyřešilo by zavedení parkovacích zón současné problémy s parkováním na území Pra

Položme si nejprve základní otázku: Je možné dál tolerovat současný stav v Karlíně, Libni a v okolí metra Ládví a Kobylisy z pohledu parkování? Odpověď: Určitě ne! Současný stav je neudržitelný, a to především ze dvou důvodů. Zaprvé si středočeští motoristé zvykli parkovat v částech města Prahy, kde se jim to hodí – nejčastěji u metra. Tím pádem se ztrácí parkovací plocha pro místní obyvatele. Zadruhé jednotlivé městské části propadly částečně mediální panice a pravděpodobně i tlaku z magistrátu Hlavního města Prahy a začaly houfně stavět parkovací zóny od středu města dále. A to možná i tam, kde to není nutné. Doufejme, že výsledkem nebude, že budeme mít parkovací zóny všude v Praze nebo dokonce i za ní.

Položme si další otázku: Je systém placeného parkování tak, jak je zaveden na Praze 1 a nově na Praze 3 a 7, vstřícný pro občany a zároveň účelný? Odpověď: Určitě ne! Parkování v těchto městských částí se nově dělí na zóny. První zóna je jen rezidentní – tedy pro občany. Za tuto zónu si občané platí. Nejen že tato částka „prakticky za nic“ je občas dost velká, ale především jim skutečně nezaručí místo na parkování. V těchto oblastech jsou totiž vydávány karty, které ale svým počtem neodpovídají skutečným místům. Navíc tuto kartu si nekupují jen občané, ale prakticky kdokoliv, komu se zlíbí a má finanční prostředky. Druhé zóny jsou pro „volné“ stání a jsou zpoplatněny parkovacími automaty.

K čemu tento systém vede? Dobré je projet se Prahou 2 a podívat se na výsledek. V průběhu dne jsou místa, kde jsou parkovací automaty plně obsazeny a auta krouží a čekají. Naopak místa, kde jsou rezidentní zóny, jsou poloprázdná, ale není zde možné zaparkovat. Něco jiného se stane večer, kdy se rezidentní zóny začnou rychle zaplňovat. Výsledkem tedy je, že prakticky existují v průběhu dne parkovací místa, která nejsou dostatečně využita, přestože je řada aut, která zase nemají kde zaparkovat .

Jaké je řešení a co navrhuje ČSSD pro Prahu 8? Každý občan Prahy 8 vlastnící automobil, by si mohl koupit parkovací kartu, která by ale byla zpoplatněna jen minimálně. Tedy vyjadřovala by se cena jen pořízení této karty, tedy cca. 50,– až 100,– Kč za jeden rok. Za to by mohl každý občan Prahy 8 vlastníci automobil parkovat kdekoliv na Praze 8. Problematická místa Prahy 8 popsané výše v článku, tedy Karlín, část Libně a okolím metra Kobylisy a Ládví by pak byla kompletně přeměněna na zónu parkování na parkovací automaty. Ovšem v těchto lokalitách by vlastníci karet měli parkování zadarmo.

Co by se tím dosáhlo? Občané by mohli za poměrně levný poplatek parkovat na území Městské části Praha 8, tak jako dosud. Celá řada motoristů ze Středních Čech, kteří si zvykli parkovat na Praze 8 by patrně parkovali někde jinde, protože by je odradily parkovací automaty. Přeci jen platit třeba 30,– Kč za hodinu při osmihodinové pracovní době již není při pravidelném ježdění do Prahy pro tyto motoristy zajímavé. Ale návštěvníci obyvatel, či opraváři, zásobování a další krátkodobí motoristé by na těchto parkovacích automatech jistě mohli zastavovat a nemuseli by bloudit a čekat jako v jiných městských částech.

Parkování v Praze je velmi problematické a i v Praze 8 se touto problematikou musí zastupitelé začít zabývat. Řešení není jednoduché. Měli bychom se však zamyslet především nad tím, aby konečný výsledek nevyhovoval pouze magistrátu či určitým politickým tlakům, ale aby vyhovoval především občanům městské části. Slova a věty o tom, že Praha musí mít jednotný systém placeného parkování je již stejně narušen městskou částí Letňany, bylo by tedy možné změnit tento systém i u nás.

Městská část Praha 8

Městská část Praha 8

Facebook MČ Praha 8

Facebook MČ Praha 8

Praha.eu

Praha.eu

Měsíčník Osmička

Měsíčník Osmička

ČSSD Praha 8

ČSSD Praha 8

Městská část Praha 8

Úřad městské části Praha 8
Zenklova 1/35
180 48 Praha 8

roman.petrus@praha8.cz

+420 222 805 124